Het Centrum en zijn Zwarte Pieten

Oef, Jozef De Witte, directeur van het Gelijkekansencentrum, heeft gesproken: Zwarte Piet mag blijven, zij het dat hij een “moderne opvulling” moet hebben. Wat Jozef daarmee bedoelt, is niet duidelijk. De verpakking is OK, de inhoud niet. Maar in de wereld van symbolen en rituelen staan die twee niet los van elkaar. Zwart heeft in onze Noord-Europese cultuur de betekenis van “unheimisch”, donker, dodelijk. Beelzebub. Daar kan zich een koloniaal negerbeeld op geënt hebben, dat is best mogelijk. Maar vreemd genoeg zijn de “zwarten” in Vlaanderen geen negers doch fascisten. In Nederland is die semantische zijtak van het woord onbekend.
Tenslotte komen via AIDS en Ebola, beide Afrikaanse import, nieuwe hechtingen tevoorschijn aan de oerbetekenis van het archetype: de toekomst ziet er donker uit.
Oeps, wat heb ik nu gezegd? “De toekomst ziet er donker uit”?? Is dat nu weer geen crypto-racistische uitspraak, waarin het zwart een negatieve, fatale connotatie krijgt? Inderdaad: onze taal bulkt van de associaties en connotaties rond kleuren, figuren, tekens, fenomenen, begrippen. Het is echt kleingeestig om haar proberen te zuiveren tot een soort steriel-neutraal Esperanto. Gebruikte ik het woord “klein” metaforisch? Dat is voorwaar een zelfkleinering, want ondergetekende heeft met zijn amper 1m 68 behoorlijk wat moeite om zich geloofwaardig te maken onder de groten. Via dit Calimero-complex weze duidelijk: het woord “klein” dient in zijn overdrachtelijke zin van onnozel, futiel, bekrompen, geschrapt, want het is denigrerend (“zwartmakend”, lap weeral!) voor mensen/mannen die ondermaats geschapen zijn, dit bijvoorbeeld ook in hun edele delen, iets waar ik dan weer zeker geen last van heb, maar dat weten maar weinigen onder u. In Amerika circuleert overigens het gezegde: “Once you go black, you never go back”, doelend op het formaat van een negerlul die voor mature vrouwen bijzonder aantrekkelijk schijnt, tot grote jaloezie van Kaukasiërs als Jozef De Witte, what ‘s in a name.

Dus Jozef, neen man, ik vrees dat het onbegonnen werk is om al die zogenaamde “negatieve stereotyperingen” plat te spuiten met het DDT van de politieke weldenkendheid. In Nederland is Zwarte Piet wél op de zwarte (héhé) lijst terecht gekomen, wat niet betekent dat hij zal verdwijnen, doch wel in een soort zwart (héhé), ondergronds circuit zal terecht komen, wat hem natuurlijk nóg zwarter en authentieker zal maken. Tenzij ze hem tot werelderfgoed uitroepen, wat neerkomt op een enorm stortbad van allesverwittende javel.
Het Belgische “Interfederale Gelijkekansencentrum” anderzijds heeft altijd al een heel onduidelijke agenda gehad, als een soort semi-officiële schoonmoeder en parallel inquisitieorgaan met een vage legitimiteit. Alsof de normale wetgeving niet voldoet voor wie zich gediscrimineerd voelt, moest er zo nodig nog een instituut worden uitgevonden dat op alle slakken zout legt, en ons denken, spreken en schrijven moet bewaken. Wat betekent het als het Centrum zich zus of zo uitspreekt? Namens wie of wat spreekt het dan? Vanuit welke democratische grond? In Vlaanderen, dat wat meer ervaring heeft met ongewenste machthebbers en censuur dan Nederland, is het Centrum dan ook razend onpopulair.

Wie schetst echter onze verbazing, toen de N-VA zopas een notoire Vlaamse Zwarte Piet in het bestuur van dat Gelijkekansencentrum dropte, namelijk professor Matthias Storme, bekend voorvechter van het “recht op discriminatie”. Ik heb hem in die tijd (anno 2005) een aantal keren verdedigd, met de stelling dat niet alleen afkeer maar ook liefde discriminerend werkt (je kiest voor een vrouw en dus niét voor alle andere), en dat in de persoonlijke sfeer zo’n anti-discriminatieregel onzin is. Maar nu zit Piet dus zelf in het Witte bad. Er kunnen dan volgens de kleurenleer drie dingen gebeuren: ofwel wordt professor Storme wit, ofwel het Centrum zwart, ofwel alles grijs. Ik vrees voor het ergste scenario, namelijk het laatste. De titel van dit stukje parafraserend, kunnen we dan meesmuilen: “In the dark all cats are grey”, een bekende Belgische waarheid die dankzij het “constructief maatschappelijk debat” meer dan waarschijnlijk zal zegevieren.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het Centrum en zijn Zwarte Pieten

  1. Patrick Eggermont zegt:

    Geachte heer Peter Vandermeersch uit het hoge noorden wil een blanke piet, maar krijgt de mijne niet. Kladderadatsch, alles falsch! De kwestie is niet waarom die Zwarte Piet zwart is, de kwestie is waarom die Zwarte Piet Piet heet en niet Jan of Kees. De rest is flauwekul uit een ver koloniaal verleden.
    EET FREUD, DRINK ADLER, BLIJF JUNG!

Reacties zijn gesloten.