Tinneke wil geen films meer over foute mannen, tenzij met waarschuwingssticker

BeeckmanEen vreselijke column trof ik vandaag aan in De Standaard, de krant waar Annie van Landeghem, bijgenaamd “rooie Annie”, vanuit een onverdroten socialistisch perspectief de scepter zwaait op de opinieredactie en er haar persoonlijke vriendenkring bedient.
Het betreft een opiniestuk van moraalwetenschapster Tinneke Beeckman, de oogappel van Etienne Vermeersch. Haar politieke correctheid is karakterieel ingebakken en doet alle deuren voor haar neus wijd openslaan. Nooit heb ik haar kunnen betrappen op een gedachte die me verraste, even uit het lood sloeg, tot verder denken aanzette.
Maar af en toe is Tinneke wel verontwaardigd, en dat zullen we deze maandag geweten hebben. Eerst doet ze haar beklag over het hoge testosterongehalte van onze kersverse federale ploeg: het wemelt er van blanke mannen. Over het gewicht dat Maggie De Block in de weegschaal werpt, geen woord.
Veel te weinig gekleurde medemensen ook in deze regering, vindt Tinneke, en suggereert om eens een kijkje op de tram te nemen. Ik weet niet of zij ooit de tram neemt, maar ik wel, en de allochtone jongeren die ik daar tegenkom lijken me niet echt toekomstige staatslieden. Waarover ze het op de tram precies hebben weet ik niet, misschien wel over hun visie op de economie of de staatshervorming,- ze spreken onder elkaar uitsluitend Marokkaans.
Na twee paragrafen is de politieke analyse van Tinneke ten einde, en schuift ze door naar het echte onderwerp: de zopas in première gegane Vlaamse film The Loft, waar het ook al bulkt van de blanke mannen, moppert ze. En inderdaad: deze film gaat, zoals bekend, over vijf getrouwde heren die een loft delen “waar ze ongestoord hun buitenechtelijke pleziertjes organiseren”. Foei, foei, vind Tinneke. Maar velt ze dan een moreel oordeel over die mannen, of vindt ze het een slechte film? Hier maakt de Spinoza-specialiste, meen ik in alle bescheidenheid, een joekel van een denkfout. Natuurlijk is zo’n film ‘seksistisch’, de opera Don Giovanni van Mozart is dat ook. Het gaat over macho-gedrag, verleiding, mannelijke stoerheid en vrouwelijke zwakte. Het testosteron giert bij Mozart doorheen de partituur. Alle vrouwen zijn er zwak en labiel. Ik wacht met een bang hart de dag af dat dit heerlijk-stereotypisch dramma giocosa door een pseudo-feministe wordt opgekuist. Wie er niet tegen kan zou ik de raad geven: blijf gewoon thuis.Maar misschien wil Tinneke aan het einde van The Loft ook wel een slotensemble zoals Mozart er een schreef na de finale hellevaart van zijn hoofdfiguur, dit om de censuur te paaien: “Questo E Il fin Di Chi Fa Mal”, vrij vertaald “Dit, beste mensen, is het lot van alle slechteriken”. Of zou ze ook wel een sticker op de DVD-versie van The Loft willen plakken met de vermelding: “Deze film vertoont ontoelaatbaar machogedrag”.
“Het éénzijdige mannelijk perspectief blijft gewoon een blinde vlek”, besluit Tinneke met een gemengde metafoor die taalkundig toch niet helemaal kosjer is. Wel, dan vind ik het eenzijdig vrouwelijk perspectief van ‘Vijftig tinten grijs” ook niet kunnen. En is de hilarische serie “Fawlty Towers” een onduldbare belediging voor de horecasactor. En zijn eigenlijk alle boeken, films, toneelstukken, romans, opera’s, die een “perspectief” uitwerken, zij het vanuit mannen, vrouwen, homo’s, schurken, engelen, te mijden perversiteiten oftwel ontaarde cultuur.

Met dat laatste woord wil ik beklemtonen waar politiek-correct denken toe kan leiden: tot een definitie van “Entartete Kunst” die onder de nazi’s werd gebezigd. Teveel schone gedachten en verheven moraal leiden tot het omgekeerde, namelijk tot een bangelijke gezichtvernauwing. Zie ook de absurde Zwarte-Pietendiscussie in Nederland.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Tinneke wil geen films meer over foute mannen, tenzij met waarschuwingssticker

  1. Patrick Eggermont zegt:

    Moet hieruit worden geconcludeerd dat spinozisme leidt tot feminisme? Inmiddels kan men aannemen dat feminisme leidt tot islamisme. Indien het waar is wat daaruit volgt, dan komt de Nederlandse filosoof Baruch Spinoza toch wel in een slecht daglicht te staan…
    Hoezo, feminisme leidt tot islamisme? Het grootste aantal strijders naar Syrië zijn in vergelijking met de ons omringende landen uit België vertrokken. Men kan toch niet ontkennen dat in het linkse Vlaanderen, waar elke Turkse familie een vrijwel onbezorgd bestaan heeft, de feministen aardig aan de touwtjes trekken? Voorbeelden daarvan vind je in het onderwijs, de sociale voorzieningen, de werkgelegenheid,… NVA-kamerlid Zuhal Demir laten we hier – wegens bewezen diensten – eventjes buiten beschouwing. Zou ‘de krant die durft’ van weleer daar voor iets tussen zitten!? Wat zou er gebeurd zijn, mocht deze krant die in het begin van de jaren 80 vorige eeuw boven de doopvont werd gehouden, in het water zijn gevallen? Men mag niet vergeten dat deze krant door de grote baas van de scheepswerven, die Vlaanderen toen nog bezat, afgedaan werd als een nietig krantje, met een oplage die ver beneden die van zijn bedrijfskrant reikte. De een zijn dood is de ander zijn brood… De Standaard heeft zich uiteindelijk toch ook maar moeten aanpassen! Of is dat een foutieve perceptie?

  2. Patrick Eggermont zegt:

    Oeps! Foute video!!!

Reacties zijn gesloten.