Pascale Naessens wil ons leven verfijnen (en wordt daar zelf ook niet slechter van)

Al het goede komt uit Eeklo of Oosteeklo, zoals Pascale Naessens, ex-fotomodel en VTM-presentatrice, vrouw van Paul Jambers en nu aan haar zesde kookboek toe, dat maar meteen op 100000 exemplaren werd gedrukt want de uitgever verwacht een stormloop.
Met de recepten van Pascale zelf is niets mis. Het eten is lekker, voedzaam en gezond. Ze weert vet en suiker, industriële bereidingen, en gaat voor verse groenten en fruit. Wie kan daar nu tegen zijn. Maar dat is niet genoeg om honderd duizend boeken te verpatsen.
Immers:

1) Op zich is het concept niet origineel, er bestaat al een lange traditie van gezond koken dat ook lekkers oplevert, zie bv. de Montignac-hype uit de jaren negentig en alle variaties daarop.
2) Je kan die recepten voor een groot deel van het internet plukken, gratis voor niets, of uit de Libelle knippen, of gewoonweg kopiëren van een bestaand kookboekexemplaar. Wie gaat kijken wat er effectief in uw keuken rondslingert?

Op die twee bezwaren heeft Pascale een perfect antwoord gevonden. Ze verkoopt namelijk niet alleen een receptenboek, maar levert er een complete lifestyle bij, een droomwereld te vergelijken met het poppenhuis van kleine meisjes. Ze is de Barbie van de huismoeders. Ze heeft een eigen meubellijn, een servieslijn, ze heeft haar eigen olijfolie, die allemaal een rol spelen in het grote geluksverhaal.
De totaalbeleving enfin. Wie het originele kookboek van Naessens koopt, en liefst ook de aangeprijsde Naessens-keramiek gebruikt, heeft toegang tot haar glamour-universum vol mooie, rijke, beminnelijke vrienden (die een plekje krijgen in haar boek), en uiteraard haar stoere bink Paul Jambers, de sterjournalist waarmee ze de zeven wereldzeeën afvaart op hun zeiljacht de Viagra.
Deze groothandel in illusies heeft Pascale natuurlijk niet als eerste bedacht, het behoort tot de normale vedette-merchandising, maar ze doet het wel met verve, en de media huppelen vrolijk mee. Ze zet aan tot mimetisch gedrag, via een fetisjistische logica die zegt dat, wie haar meubeltjes koopt en haar servies gebruikt, ook haar overvloed aan geluk, gezondheid en liefde verwerft. Kassa.

Denk nu niet dat ik zuur wil doen over het commercieel succes van deze keukenprinses. Ik zie het veeleer als interessant materiaal in mijn bijberoep van boekenverbrander. Ik voer namelijk een eenzame kruistocht tegen Het Boek, dat sinds Gutenberg drie archetypen heeft gekend: eerst de bijbel (waar de Westerse boekdrukkunst mee begon), dan de roman, en tenslotte het kookboek. Bijbel en roman hebben met elkaar gemeen dat ze zogenaamd zingevende verhalen zijn. Bijbel en kookboek anderzijds zeggen hoe we moeten leven, wat we mogen en niet mogen, ze zijn prescriptief en dwingend. Alle drie willen ze op een of andere manier ingrijpen in ons bestaan, vanuit een tekst die niet ter discussie staat, en met het materiële boek zelf als ultiem argument. Niks digitaal, het moet papier zijn, liefst glanzend papier met veel foto’s. Vergeet Lanoye en Brusselmans: het kookboek is vandaag dé literaire vorm. Het is zoals Pascale het zegt en niet anders.

Hoe als ketter met deze postmoderne bijbelverspreiding omgaan? Simpel: koop het boek niet, maar stel uw eigen receptenboek samen, met knipsels, downloads allerhande. Verander de hoeveelheden en ingrediënten, pas ze aan. Herover de keuken als uw privé-laboratorium waar voedsel, seks en cultuur door elkaar heen lopen. Weer de kookboeken, en improviseer, durf te rotzooien, laat uw eigen buikgevoel spreken.
Tot zover deze anti-reclame die natuurlijk ook weer reclame is (“als Sanctorum het maar niets vindt, is het zeker de moeite’), en dat was ook zo bedoeld, want ook ik wil gezond, slank en rijk worden.

http://weekend.knack.be/lifestyle/culinair/culinair-nieuws/puur-eten-het-nieuwe-kookboek-van-pascale-naessens-is-uit/article-4000742611133.htm?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-11%2F09%2F2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBWKCULNL

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .