“Enkel voor hoogbegaafden”

De prehistorie, ergens de vorige eeuw. Eerste leerjaar, eerste dag. Eerste les taal. De oefening was om woordbordjes op hun juiste plaats te hangen. “Een man met een aap”, herinner ik me, was een van de zinnen die moesten gevormd worden met die bordjes. Terwijl de rest van de klas besluiteloos ronddrentelt, neemt Johan de juiste woordborden en hangt die zonder verpinken onder het juiste plaatje. In de juiste volgorde.
Sindsdien wist ik dat ik iets met taal moest doen, omdat ik gewoon nergens anders voor deugde. Na drie maanden was de klas nog woordjes aan het spellen, terwijl ik boekjes las. “Vlaamse Filmkens”, heette die serie. Lezen en schrijven, het bleef mijn passie. Al heb ik later vele bordjes “verkeerd” gehangen, maar dan, bewust, als provocatie.

Waarom ik nu uitpak met dat gloriemoment van een zesjarige? Omdat mijn “anders zijn” de normaalste zaak van de wereld leek in een klas met slimme, middelmatige en domme kinderen. Eigenlijk was iedereen op zijn manier wel anders, en had ik vooral respect voor de belhamel die de grootste klappen kon uitdelen. Waarbij ik toen al enig inzicht had in de manipulatieve kracht van taal: bij het “juiste” woord kromp hij wel ineen als een muis. Positief anderzijds, kon ik de gesprekken op de speelplaats wel eens optillen en al eens een vreemd woord ertussen draaien wat de anderen prikkelde.

De school als levensschool dus, ook en vooral als je toevallig meer dan gemiddeld talent voor iets hebt. Ik moest er plots aan terugdenken bij het bericht over een eliteschool voor hoogbegaafde kinderen die in Antwerpen van start ging. Deze Leonardoschool voor super-IQ’s (inschrijving per jaar en per kind: 11000 Euro) concentreert zich op bolleboosjes die in het gewone onderwijs “hun draai niet vinden” en zich gaan vervelen.
Dat lijkt me toch een enorm verlies aan sociaal potentieel. Afgezien van het feit dat ook bollebozen onder elkaar zich allicht stierlijk gaan vervelen (is er iets vervelender dan een groep mensen die allemaal zijn zoals jij?), kan ik me voorstellen dat een wiskundeknobbel ook nuttig kan ingezet worden om zijn medeleerling wegwijs te maken. Een soort tutorschap dus. Wie weet groeit daar ook een pedagogisch talent uit, dat we zo hard nodig hebben.

Neen, dus, ik geloof niet zo in een apartheidssysteem van elitescholen voor superbegaafden, en al zeker niet op lagereschoolniveau. Daar komen kromme, sociaal gestoorde pubers uit die de wereld daarbuiten niet kennen en elke vorm van emotionele intelligentie missen.
“De school zal hen helpen om hun hoogbegaafdheid te plaatsen. Onder elkaar kunnen ze bespreken hoe het is om “anders” te zijn. Dat bereidt hen voor op de wereld buiten de school”,- vertelt die directrice in een interview met DS.
Ik dacht het net niet: je kunt je “anders zijn” zodanig cultiveren tot je er tureluut van wordt. Het is uiteindelijk dat soort scholen waarin de top van de financieel-economische wereld wordt klaargestoomd die zich rijkelijk bonussen laat uitbetalen en het systeem naar de haaien laat gaan. Slim, dat wel.

Misschien is die brede eerste graad in het secundair onderwijs dan toch niet zo’n slecht idee, op voorwaarde dat men zo’n klas als een sociaal netwerk opbouwt waarin talent ondersteund wordt maar ook aangemoedigd wordt om zich te delen. Wat het alleen maar kan doen groeien.
Landen als Canada, Finland, Zwitserland, die door de OESO als onderwijs-top worden beschouwd, passen het systeem toe. Een loodgieter die U begroet met een Vergilius-citaat: uw dakgoot wordt er niet beter van, maar het doet misschien wel de grauwe mist optrekken van een samenleving zonder cultuur en zonder spirit.

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/berchem/unieke-school-voor-hoogbegaafden.aspx

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op “Enkel voor hoogbegaafden”

  1. Je moet voor die school niet alleen een hoog IQ, maar ook veel centen (mama en papa) hebben.
    Hopelijk worden deze “bollebozen” ook wijsgemaakt, dat er, naast het “in elkaar flansen van grote projecten” ook mensen zullen bestaan die deze projecten met handen-arbeid zullen moeten realiseren……en dat deze mensen (hoeveel lager hun IQ ook is) ook noden en “een leven” hebben, en zeker “gelijkwaardig” moeten verloond en behandeld worden……maar das een grote “utopie” denk ik….in deze wereld- bijenkolonie…..

Reacties zijn gesloten.