Collateral damage

Eergisteren, maandag, werd in het grensplaatsje Essen een meisje van zeven op weg naar school doodgereden door een vrachtwagen. Dit soort ongevallen komt regelmatig voor, meer dan de statistieken laten vermoeden, zo bleek onlangs.
Het zal uw dochter maar zijn. De meeste kranten beperken zich tot de zakelijke informatie, maar de kwaliteitskrant De Standaard waagt zich aan een beschouwing over de oorzaken van dit soort ongevallen. En houdt u goed vast, hier komen ze:

1. De fietsende kinderen zijn te jong
2. De fietsende kinderen zijn niet rijvaardig
3. Hun fietsuitrusting is niet opvallend genoeg.

De slachtoffers lijken hier wel tot schuldigen gepromoveerd. Hadden ze maar wat beter moeten uitkijken. Terzijde worden ook de ouders geculpabiliseerd die hun kind op de fiets naar school sturen.
Nergens wordt er gesproken over onvoorzichtige chauffeurs die GSM-en of met ik weet-niet-wat-bezig zijn. Over onachtzaamheid, gebrek aan verantwoordelijkheidszin, machogedrag. Neutraal wordt er gesproken over “dodehoekongevallen” (de zijspiegel die een onvolledig zicht geeft), maar vertrouwt zo’n vrachtwagenchauffeur in een straat waar het krioelt van schoolgaande kinderen dan blindelings op die spiegel? Dodehoeksspiegels zijn trouwens sinds 2003 verplicht, maar je ziet ze nauwelijks, laat staan dodehoekcamera’s. De overheid treedt niet op en volgt de technologie ook niet.
Tenslotte, wat deed die vrachtwagen daar überhaupt? Wat belet de overheid om vrachtwagens te weren uit bebouwde kommen, zeker op momenten van schoolgaand verkeer, en zeker in schoolomgevingen ? Wat met de verkeersveiligheid, de signalisatie, fietspaden, toezicht van politie en eventuele seingevers?
Ik zie dus drie andere oorzaken van dat drama dat, ik herhaal, bij ons jammer genoeg dagdagelijkse kost is:

1. Een foute mentaliteit, om niet te zeggen schuldig verzuim, bij chauffeurs die in een schoolomgeving niet 100% bezig zijn met wat er rond hen gebeurt

2. Een gebrekkige veiligheidstechnologie, onvoldoende gericht op de bescherming van zwakke weggebruikers, speciaal bij vrachtwagens

3. Een falend beleid hier rond, samen met een gebrekkige verkeersinfrastructuur die alle prioriteit blijft geven aan auto’s en zelfs zwaar doorgaand verkeer.

Ik wens de beleidsvoerders en verkeersexperten daar in Essen dus een paar slapeloze nachten toe. En die suffende of vrolijk dollende vrachtwagenchauffeur: minstens rijbewijs afnemen en nieuwe opleiding.
Ondertussen deelt het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid via de scholen folders uit ter attentie van fietsende kinderen. Mooi. Bestaat er ook zo’n folder voor vrachtenwagenchauffeurs? Hallo Febeltra? Neen dus. Vorige week knalden er nog vijf van die mastodonten op cruise control tegen elkaar in een zgn. “kop-staart-aanrijding”.
België, logistiek centrum van Europa, je moet er wat voor over hebben.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140610_01136173

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .